Zorgvisie
Praktijk voor Fysieke en Mentale Balans richt zich op het behandelen van diepgewortelde, hardnekkige problematiek. We geloven dat we met een samenwerking tussen gespecialiseerde therapeuten, die vanuit hun aard warm, empathisch en humoristisch zijn, zorg kunnen bieden die mensen kunnen helpen in hun proces naar een leven waar zij oké mee zijn. Onze zorgvisie rust op vier pijlers: een goede voorbereiding, persoonsgericht, lichaamsgericht en veiligheid.
Een goede voorbereiding
In de therapie zullen we in kaart brengen wat voor persoon je bent en hoe je omgaat met lastige situaties, welke dingen er zijn die je stress geven en wat je graag anders wilt om met meer plezier door het leven te gaan. Dit helpt ons bij het opstellen van duidelijke doelen die richting geven aan de behandeling. Dit kan een behandeling zijn bij een externe collega, of bij PFMB zelf. We vinden het belangrijk dat je met jouw hulpvraag bij de juiste hulpverlener zit, en zullen hier dus goed over meedenken.
Persoonsgerichtheid
Ieder persoon is uniek met eigen wensen, behoeften en doelen. Op basis van wat je hebt meegemaakt zijn er aangeleerde emotionele reacties en aangeleerde gedragspatronen, wat maakt dat je heftiger reageert op relatief neutrale prikkels, bijv. je angstig voelen in een supermarkt. Gedrag wat ooit zo nodig en helpend was om te krijgen wat je nodig had, is soms niet meer helpend in het hier en nu. Je krijgt de ruimte om je verhaal te doen, we sluiten aan bij wat je nodig hebt.
Lichaamsgericht
Een veilige hechting ligt aan de basis van mentale gezondheid. Zonder je lichaam zou je niet voelen of denken. Je lichaam geeft je veel informatie over hoe het met je is. Een voorbeeld daarvan is dat je ademhaling omhoog schiet als je je gespannen voelt. Daarom vinden we het belangrijk dat er in de behandeling gekeken wordt naar geest en lijf. Om deze reden wordt er veel samengewerkt met lichaamsgerichte therapeuten, zoals een psychomotorisch therapeut of psychosomatisch fysiotherapeut.
Veiligheid
Ons doel is niet alleen om symptomen te verlichten, maar om diepere lagen van bewustzijn en genezing te bereiken. We begrijpen dat een behandeling naar emotioneel welbevinden hobbelig kan zijn, en we bieden de veiligheid waarin cliënten zich kunnen openstellen zonder angst voor veroordeling. Zachtheid, begrip, verbondenheid, maar ook duidelijke kaders zijn voor ons belangrijk voor het slagen van een behandeling.
Problematiek
Praktijk voor Fysieke en Mentale Balans biedt psychologische hulp voor volwassenen en jongeren vanaf 18 jaar. We richten ons met name op behandeling van depressieve klachten, angstklachten, persoonlijkheidsproblematiek en traumagerelateerde problematiek.
In bepaalde situaties kan de praktijk helaas niet de hulp bieden die nodig is, namelijk wanneer er sprake is van:
- Een acute bipolaire stoornis.
- Een ernstig verstoorde realiteitstoetsing, door bijvoorbeeld schizofrenie of andere psychotische stoornissen.
- Ernstige suïcidaliteit, waarbij de zorg in de zin van crisisopvang die nodig is, niet te leveren is door PFMB.
- Een verslaving die op de voorgrond staat. Indien de verslaving secundair is blijft het van belang om parallel aan het behandeltraject bij PFMB een behandeling bij de verslavingszorg te volgen.
- Een primaire eetstoornis, waarbij de BMI onder de 18 is. Indien de eetstoornis secundair is, dienen er afspraken te worden gemaakt m.b.t. het op goed gewicht komen/blijven en wordt samengewerkt met de huisarts en diëtiste.
- Een hulpvraag rondom overheersende problematiek waarin PFMB niet gespecialiseerd is, zoals; ASS, ADHD, niet-aangeboren hersenletsel en verstandelijke beperking.
- De verwijzing en/of indicatie is gegeven voor klinische opname of intensieve dagbehandeling. PFMB biedt alleen individuele therapie in ambulante setting.
Kwaliteit
Kwaliteitsstatuut
Elke zorgaanbieder moet een geregistreerd kwaliteitsstatuut hebben om GGZ-zorg te kunnen leveren. Mijn kwaliteitsstatuut is in te zien op de praktijk of via onderstaande link.
Documenten
Kwaliteitsstatuut PFMB
Wetgeving
Hieronder kun je zien aan welke wet- en regelgeving de praktijk moet voldoen, zodat je weet wat je rechten zijn als cliënt.
Documenten
Wet- en regelgeving
Tarieven
De vergoeding van zorg bij psychologen is helaas best ingewikkeld. Hieronder proberen we zo duidelijk mogelijk te beschrijven hoe dit werkt binnen de geestelijke gezondheidszorg. Na het lezen van deze informatie heb je mogelijk nog vragen. Je kunt gerust contact met ons opnemen en dan nemen we het samen nogmaals door.
Zorgprestatiemodel
Sinds 2022 werken we in de geestelijke gezondheidszorg met het zorgprestatiemodel (ZPM) voor het declareren van de zorgkosten. De basis hiervan is dat de zorgkosten inzichtelijker worden gemaakt voor de cliënt. Hiervoor wordt alleen nog maar de tijd in rekening gebracht waarin je daadwerkelijk met je zorgverlener contact hebt gehad. Overige administratietijd wordt niet meer apart gedeclareerd, maar zit indirect in de tarieven verrekend. Voor meer informatie is deze informatiefolder beschikbaar.
De tarieven worden jaarlijks vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZA). Afhankelijk van de tijdsduur, het beroep van de behandelaar en het type consult wordt het tarief bepaald. Als voorbeeld hebben we hieronder de tarieven gegeven van de belangrijkste twee prestaties die voor onze praktijk gelden.
Behandeling (45 minuten): €135,89
Diagnostiek (90 minuten): €274,01
Vergoeding vanuit zorgverzekering
Om in aanmerking te komen voor vergoeding moet je een verwijzing van de huisarts hebben. De datum van deze verwijsbrief dient voor het intakegesprek te vallen.
Voor alle behandelingen betaal je het eigen risico, omdat de gesprekken bij een psycholoog onder de basisverzekering vallen. Dit geldt voor elke erkende psychologenpraktijk. In 2024 bedraagt het eigen risico €385,- (als je het niet zelf verhoogd hebt). Dit eigen risico betreft alle medische kosten die je maakt binnen de basisverzekering, zoals kosten bij de huisarts, ziekenhuis of apotheek.
PFMB heeft voor 2024 een contract afgesloten met Menzis en DSW. Met alle overige verzekeraars hebben we geen contract afgesloten. In het overzicht hieronder staat uitgelegd wat dat voor jou betekent.
Als je een zorgverzekering hebt bij Menzis worden alle zorgkosten bij PFMB volledig vergoed vanuit de basisverzekering, ongeacht jouw polis. Daarnaast declareren wij de kosten direct bij Menzis, waardoor je je niet druk hoeft te maken over het financiële gedeelte.
Niet-verzekerde zorg
Niet alle behandelingen worden vergoed door je zorgverzekering. Zo komt de diagnose aanpassingsstoornis niet meer voor vergoeding in aanmerking, evenals identiteitsproblemen, werk- en relatieproblemen. Behandelingen die niet onder de verzekerde zorg vallen, moeten volledig zelf worden betaald. In sommige gevallen kan een deel van de kosten via je werkgever worden betaald, informeer hiervoor bij je werkgever.
Voor de behandeling van niet-verzekerde zorg rekenen we de volgende tarieven:
Behandeling (sessie van 45 minuten en 15 minuten administratietijd): €120,00
Behandeling (sessie van 60 minuten en 15 minuten administratietijd): €160,00
Betaling aan PFMB
In het geval dat je verzekerd bent bij Menzis zullen wij de zorgkosten direct bij jouw verzekeraar declareren. In alle andere gevallen zul je maandelijks een nota krijgen. Deze nota dien je vervolgens zelf in bij de zorgverzekeraar en deze maakt het totaalbedrag naar je over (afhankelijk van zorgpolis; zie uitleg hierboven over budget-, natura-, restitutiepolis). Let op: de zorgverzekeraar zal altijd aan de verzekerde uitkeren en niet direct aan de zorgverlener. Daarom ben je zelf verantwoordelijk voor de betaling aan PFMB.
Om de zorgkosten aan PFMB te betalen adviseren we gebruik te maken van een maandelijkse automatische incasso. Hiervoor teken je tijdens de intake een machtiging waarin je ons toestemming geeft om de zorgkosten van jouw rekening af te schrijven. De incasso vindt plaats rond de 25e van de eerstvolgende maand waarin je de nota hebt ontvangen. Deze termijn geeft je ruim voldoende tijd om de nota bij de zorgverzekeraar te declareren, aangezien zorgverzekeraars doorgaans binnen twee weken het bedrag zullen overmaken op jouw rekening.
Documenten
Machtigingsformulier
Te laat/niet afzeggen behandeling
Bij verhindering kun je kosteloos tot 24 uur tevoren afmelden middels het inspreken van mijn voicemail of het tijdig zenden van een mail, sms of whatsappbericht. Wanneer dit korter is dan 24 uur, ontvang je hiervoor een factuur van €50.
Behandelovereenkomst
In de behandelovereenkomst staan alle rechten en plichten van de cliënt en de behandelaar beschreven. Tijdens de intake vragen we je deze overeenkomst te ondertekenen.
Documenten
Behandelovereenkomst
Algemene Behandelvoorwaarden
Betalingsvoorwaarden
Wachttijd
Bijgewerkt op 14-11-2024.
Kortdurende behandelingen
Op dit moment is de praktijk gesloten voor kortdurende behandelingen (Basis GGZ), de wachtijd bedraagt >20 weken.
Langdurende behandelingen
Voor langdurige behandelingen (S-GGZ) is de praktijk gesloten, hier is de wachttijd >20 weken.
Zorgbemiddeling
Indien je de wachttijd te lang vindt dan kun je bij je zorgverzekeraar vragen om te kijken of er ergens anders sneller plek is. Je zorgverzekeraar is dan verplicht om na te gaan of je ergens anders sneller terecht kunt. Dit heet zorgbemiddeling of zorgadvies.
Privacy
Per 25 mei 2018 geldt de AVG, Europese wetgeving op het gebied van privacy. Uiteraard vinden we bij onze psychologenpraktijk privacy erg belangrijk. Er wordt zorgvuldig en vertrouwelijk omgegaan met de gegevens die aan PFMB verstrekt worden.
In het privacybeleid wordt uitgelegd welke gegevens PFMB verzamelt, voor welke doeleinden je gegevens verwerkt worden, op basis van welke grondslagen dit wordt gedaan, aan wie je gegevens verstrekt worden, hoe lang PFMB je gegevens moet bewaren en welke maatregelen er worden getroffen om je gegevens te beschermen. Ook wijzen we je graag op je rechten om je gegevens te kunnen inzien, bewerken of verwijderen.
Als je besluit om in behandeling te gaan bij PFMB, ga je akkoord met ons privacybeleid.
Documenten
Privacybeleid PFMB
Klachtenregeling
Als je om de één of andere reden niet tevreden bent over de behandeling is het belangrijk dit zo snel mogelijk met je behandelaar te bespreken.
Als dit niet lukt dan is er voor het aanvragen van bemiddeling een externe klachtenfunctionaris van Klacht&Company. Deze is bereikbaar per mail via NIP@klachtencompany.nl, per telefoon via (088) 234 16 08 of per aangetekende post via postbus 3106, 2601 DC Delft. Bij voorkeur sturen cliënten die een klacht hebben het klachtenformulier per email aan Klacht&Company.
Documenten
Regelement klachtenregeling NIP
Klachtenformulier NIP (digitaal invulbaar)